Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Pt. Sergei ja Herman Valamolaisten tsasouna

 

Sivun sisältö:

 Uuden Valamon Kristuksen kirkastumisen luostari

Sergei ja Herman Valamolaisten ja pyhän Nikolaoksen tsasouna

Lahjoitukset

Pyhittäjät Sergei ja Herman Valamolaiset

Pyhä Nikolaos Ihmeidentekijä

Tsasounan rakentamisen vaiheita

Tsasounan vihkiminen

Kuva Vanhan Valamon pääluostarista

 

 

 Uuden Valamon Kristuksen kirkastumisen luostari

Heinäveden Papinniemessä

 
 
 Kristuksen Kirkastumisen kirkko
Uuden Valamon luostarissa Heinävedellä
  

Skiittasaaren tsasounan esikuvana on käytetty alla kuvattua Uuden Valamon rantatsasounaa, joka on pyhitetty pyhän Nikolaoksen muistolle. Tsasounan on suunnitellut arkkitehti Sakari Siitonen.

Tsasounan rakennustyyli on peräisin Laatokan Karjalasta.

   
Pyhän Nikolaoksen tsasouna Uuden Valamon luostarin satamarannassa 
 
 
 
Skiittasaaren tsasouna n:o 3
 
 
Sergei ja Herman Valamolaisten ja
pyhän Nikolaoksen tsasouna
   
 
 
 
Skiittasaaren Valamolainen tsasouna rakennettiin Ilkonsaareen ensimmäisenä. 
Rakentamiseen liittyi paljon saareen rakentamisen haasteita sekä yhdessä tekemisen iloa.
 
 
Athoksen isiä isä Markuksen seurassa 2.6.2011
 
     
 
 
Tsasounan ikoniseinä ja alttaripöytä
 

Sisäkuva tsasounasta. Ikoniseinällä olevat Kristus Vapahtaja-ikoni ja Kärsimyksen Jumalansynnyttäjä-ikoni ovat Athoksen Stavronikitan luostarista. Pyhittäjäisien Sergein ja Hermanin ikoni on Valamosta. Vasemmalla  seinällä on Valamolaiset pyhät-ikoni ja oikealla Pyhä Nikolaos purjehtijain suojelija-ikoni.

 Pöydällä on rukouskirja ja vieraskirja sekä Valamon luostarin lahjoituksena siunausristi.

Kansiossa kerrotaan tsasounan rakentamisen vaiheista ja isien opetuksista.

 

 
  
 
Lahjoitukset 
 
Valamolaisen tsasounan rakentamisen ovat mahdollistaneet Erkki ja Tapani Suni lahjoituksillaan. Myös Ramesta Oy ja lukuisat Saimaan Skiitat ry:n jäsenet ja ystävät ovat antaneet talkootyönä merkittävää tukea tsasounan pystyttämiseksi. Skiittayhdistyksen puolesta esitämme sydämellisen kiitoksen  kaikille  hanketta eri tavoin tukeneille ja edistäneille.
 
 

 

  

Pyhittäjäisien ikoni Valamon luostaristaPyhittäjäisien ikoni Valamon luostarista 

Pyhittäjät Sergei ja Herman Valamolaiset

 

Tropari, 4. säv.:
Oi pyhät kilvoittelijat! | Te tulitte Kristuksen evankeliumille totisesti kuuliaisiksi, | sillä rakkaudesta Kristukseen | te halvaksi katsoitte maailman | ja kaiken mitä siinä on, | ikään kuin se olisi olematonta teille. | Te menitte asumaan meren saareen | ja siellä innolla taistelitte näkymättömäin vihollisten juonia vastaan. | Paastoten, valvoen ja läpi öiden rukouksissanne seisoen | te teitte lihanne hengelle kuuliaiseksi. | Sentähden te saittekin Kaikkivaltiaan oikeasta kädestä ansaitut kruunut. | Ja nyt seisoessanne pyhimmän Kolminaisuuden edessä | rukoilkaa, autuaat isät Sergei ja Herman, | varjelusta kristillisen kansan rauhalle || ja meidän sieluillemme pelastusta.
 

Kontakki, 4.säv.:

Maailman elämästä lähdettyänne pois | te hylkäämällä maailman seurasitte Kristusta. | Te saavuitte suurelle Laatokan järvelle | ja asettuen asumaan Valamon saareen | elitte siellä niin kuin enkelit. | Sieltä te olette riemulla muuttaneet taivaallisiin juhlamajoihin. | Nyt seisoessanne enkelien kanssa Valtiaan istuimen edessä | muistakaa meitä, lapsianne, | jotka te, Jumalassa viisaat, olette yhteen koonneet, | että me ilolla sydämen syvyydestä huutaisimme: || Iloitkaa Sergei ja Herman, ylenautuaat isämme 

Pyhittäjäisien Sergei ja Herman Valamolaisten muistopäivä on 28. kesäkuuta.

 
  
 
Otteita elämäkerrasta
 

Pyhittäjä Sergei, joka Valamon luostarin perustajana on meillä kunnioitettu, tuli Laatokan järvelle 1100-luvun alkupuolella. Perimätiedon mukaan hän oli kreikkalaissyntyinen munkki, joka oli matkannut Kiovan ja Novgorodin kautta aina pohjan perille. Hän asettui asumaan Laatokan saarelle, missä hän kohtasi pakanallisen karjalaisen jumalanpalveluselämän.

1100-luvulla oli Novgorodin pohjoispuolella voimakas kirkollinen nousukausi, joka kuvastuu Aunuksen ja Karjalan alueen liittämisenä Novgorodin hiippakuntaan. 1100-luku oli myös Novgorodin alueen luostareiden voimakasta syntyaikaa. Tänä aikana Novgorodin alueella perustettiin yli 20 luostaria.

Sergei ja HermanSergei ja HermanMunkki Sergei lähti Karjalan maahan kuuliaisuudessa ja nöyryydessä, joita pidettiin munkin suurimpina hyvinä. Kuuliaisuudessa, jotta voisi koulia omaa tahtoaan, ja nöyryydessä, jotta voisi muokata sydäntään Kristuksen esikuvan suuntaan.

Hänen oli selvittävä nöyryydellä, rakkaudella ja kärsivällisyydellä suhteessaan ympäristönsä ihmisiin. Munkin voimakas persoonallisuus sekä siihen liittynyt korkeampi tieto ja viisaus vetivät pakanoita hänen luokseen. Venäläinen kronikka kertoo: ”Pakanat tulivat, ei vielä rukoilemaan, vaan haluten nähdä kirkon kauneuden”. Ja he menivät pois sanoen: ”Suuri on kristittyjen Jumala”.

Tällaisin kokemuksin ovat nähtävästi myös Sergein ensimmäiset seuraajat tulleet kristillisen kirkon jäseniksi. Heidän joukossaan mainitaan aina myös munkki Herman, josta sitten tuli Sergein työtoveri, toinen Karjalan valistajista. (Otteet artikkelista Luostarilaitos Suomessa /isä Ambrosius teoksessa Ortodoksinen kirkko Suomessa  /toim. isä Ambrosius & Markku Haapio. 3.p. Heinävesi 1982 Valamon luostari) 

 
    Pyhittäjäisien ikoni Valamon luostarista 
 
 
 
 

Pyhä Nikolaos Ihmeidentekijä 

 
 
NikolaosNikolaosPyhä Nikolaos, Myrran arkkipiispa ja Ihmeidentekijä, purjehtijoiden suojelija, muistopäivät 6.12. ja ns. Kevät-Miikkula 9.5. 
 

Tropari, 4.säv.

Uskon ohjeeksi, lempeyden esikuvaksi | ja itsekieltäymyksen opettajaksi asian totuus osoitti sinut laumallesi. | Sentähden olet sinä saavuttanut alistumisellasi ylhäisen aseman | ja köyhyydessäsi rikkaudet. | Rukoile, oi isä esipaimen Nikolaos, | Kristusta Jumalaamme || pelastamaan meidän sielumme.
 

Kontakki, 3.säv.

Oi pyhä, sinä olit Myrrassa | oikeana pyhän palveluksen toimittajana, | sillä täyttäen Kristuksen evankeliumin käskyt | sinä, oi pyhittäjäisä, panit henkesi alttiiksi kansasi edestä | ja pelastit viattomat kuolemasta. | Sentähden sinä tulitkin pyhitetyksi || Jumalan armon salaisuuksien suurena palvelijana.
 
Pyhä Nikolaos on kirkon kaikkein kunnioitetuimpia ja rakastetuimpia pyhiä niin idässä kuin lännessäkin. Hän on oikean uskon puolustaja, piispojen esikuva ja kirkon elävä pylväs.Hän on tehnyt lukemattomia ihmeitä häntä avuksi huutaneille köyhille, hylätyille ja kärsiville sekä pelastanut monia vaaraan joutuneita.Pyhä Nikolaos tunnetaankin paremmin loppumattomista kuolemansa jälkeen tekemistään ihmeistä kuin maanpäällisestä elämästään.
 
Elämäkerran mukaan Nikolaos syntyi Lyykian Patarassa 200-luvun lopulla kristittyyn perheeseen. Lapsuudestaan saakka hän osoitti hengellistä intoa. Hän rakasti hiljaisuutta ja hartautta.
Nikolaoksen suurimmaksi hyveeksi muodostui kuitenkin hyvän tekeminen ja omastaan antaminen. Vanhempiensa kuoltua hän peri suuren omaisuuden, jota hän alkoi jakaa köyhille ja tarvitseville. Hän piti itseään pelkkänä köyhille kuuluvan omaisuuden hoitajana. Nikolaos pyrki kaikin keinoin pitämään hyvät tekonsa salassa, jotta ei menettäisi taivaallista palkkiotaan.
 
Pyhää Nikolaosta kunnioitetaan niin idässä kuin lännessäkin erityisesti merellä kulkevien suojelijana. Hän on auttanut lukuisia vaaraan joutuneita laivoja ja merenkävijöitä. Hän on ilmestynyt merihätään joutuneen laivan ruorissa tuoden sen onnellisesti satamaan. Hän on pelastanut mereen pudonneita, jotka ovat huutaneet häntä avuksi.
 
Pyhän Nikolaoksen kunniaksi on rakennettu valtaisa määrä kirkkoja. Hän on myös ainoa "ei-raamatullinen" pyhä, jolla on viikottainen muistopäivä. Ortodoksinen kirkko muistelee pyhää Nikolaosta joka torstai.
 
 
(Otteet teoksesta Synaksarion, Pyhien elämäkertoja. Joulukuu /toim. munkki Serafim. Jyväskylä /painop./ 2005 Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto)
 
 
 
 
 

Tsasounan rakentamisen vaiheita

 

 
 
Valamolaisen tsasounan rakennuspaikan pyhittäminen 25.05.2009 .
Siunaamisen toimitti Athos-vuoren Pyhän Andreaksen skiitan johtaja arkkimandriitta Efraim seurueineen.
  
 
Rakennusinsinööri, isä Makarios Alatalo laati rakennuspiirustukset sekä rakennuslupahakemukset kolmen ensimmäisen tsasounan osalta Taipalsaaren kunnan rakennusvirastoon.
Myönteinen päätös rakentamiselle saatiin 24.6.2009.
 
 
  
Tsasounan rakennuspaikka mitataan maastoon
 
 
 
Valamolaisen tsasounan rakennuspaikan ja ympäristön raivaaminen 27.08.2009.
 
 

 

Ristin siunaaminen tsasounan rakennuspaikalle

 

 

 
 Perustuksen siunaaminen ja tsasounan peruskiven pyhittäminen
 
 
  
 
Rakennustarvikkeiden kuljetus Virtasalmesta Skiittasaareen tapahtui 
Lappeenrannan kaupungin omistamalla Päiviö-aluksella 28.8.2009. 
Kuvassa hirsikuormaa tyhjennetään aluksesta.
Laiturissa on myös Pidä Saaristo Siistinä ry:n alus Roope-Saimaa.
 
 
  
 
Hirret on tuotu tsasounan perustuksen ympärille.  Tarvikkeet järjestettiin tsasounan
perustuksen kullekin sivulle,  jotta kehikon pystyttäminen kävisi joustavasti.
 
 
 
  
Talkoolaiset kantoivat rakennushirret ja muut rakennustarvikkeet alukselta
tsasounan rakennuspaikalle 30.9.
 
 
 
  
Ramesta Oy:n rakennusmiehet urakoivat tsasounan pystytyksen
 
 
 
Talkoopäivän iltana 30.9. tekstiviesti kertoi, että rakentajat olivat pystyttäneet 13 hirsivarvia heti tarvikkeiden kantajien poistuttua Ilkonsaaresta. Seuraavana päivänä sisäkattokin oli paikallaan, ja 2.10.2009 ilmoitettiin, että tsasouna on vesikatossa ja tältä osin valmis. Ovi ja ikkuna puuttuivat, koska niiden toimitusaika oli kuusi viikkoa eivätkä ne ehtineet tuohon urakkavaiheeseen. Myös lattian lakkaus jäi kevääseen odottamaan lämpöisiä ilmoja.
  
 
 Haapakupoli työvaiheessaHaapakupoli työvaiheessa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
Tsasounan paanukupolin on tehnyt isä Markus.
Kupolin runko on mäntyä ja paanut haapalaudasta
 
 
 
 
 
 
  
 

Sergei ja Herman Valamolaisten ja

 Nikolaoksen tsasounan vihkiminen 8.7.2010

 

 
 
KP Arkkipiispa Leo toimittaa vedenpyhityksen papiston avustamana
 
 
 
Arkkipiispa vihmoo pyhitettyä vettä ja vihkii tsasounan
 
 
 
Juhlakansaa juuri vihityn tsasounan äärellä
 
  
 
 
Ilmakuva Vanhan Valamon pääluostarista