Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

 

 

 

Georgioksen kirkon rakentamisen vaiheita

vuosina 2015 - 2019

 

 
Rakennuksen maapohjatutkimus
 

 
Toukokuussa 11.5.2015 isä Markus teki kuokalla maapohjan tutkimusta Georgioksen kirkon rakennuspaikalla.
 
Todettiin, että mustikanvarpujen alla on laakea kalliokumpu keskellä tulevan kappelin paikkaa. Alueella on runsaasti kivilohkareita, hyvin hienoa hiekkatomua ja turvetta. Soraa ei rakennuksen alueelta löydy.
 

Rakennettavan kappelin alueella ja sinne tulevan tien paikalla kasvoi harva männikkö sekä verraten sakeasti erikokoisia pieniä mäntyjä. Aleksanteri moottorisahansa kanssa, Aki oksasaksien kanssa ja Markus vesurin avulla harvensivat ja risusavotoivat alueen konekaivuuta varten 10.7.2015. Jaakko kävi kaatamassa vielä yhden kookkaan männyn tulevan kappelin ääreltä.

 

 

Perustuksen teko

 

Kalliota myöten kaivetulle rakennuksen pohjalle kasattiin runsaasti kiviä, jotta proomulla saareen tuotu sora riittäisi paremmin kaikkiin rakennuskohteisiin.

Rakennuspaikalle kuljetettiin karkeaa soraa, mikä tiivistettiin maapohjaan runsaalla veden juoksutuksella. Soran päälle levitettiin kivituhkaa.

 

 

Samalla maapohjaa lanattiin, tasattiin kerros kerrokselta ja rakennuksen pohjan alaa ristimitattiin moneen kertaan. 

 

 

Anturan valutyöt

 

 

Kun rakennuksen sorapohja oli valmis, asennettiin anturan valua varten muotit.  Ristimitat otettiin moneen kertaan ja seinien paikat katsottiin tarkoin. Kuormaajalla tuotiin kehikon sisään kivituhkaa, mikä tasattiin ja vedellä tampattiin. Kuva 2.8.2015

 

 

 

Kuvassa uusi betonimylly saa ensimmäisen satsin ja kirkonrakentaja Aleksanteri aloittaa myllärin uransa. Kuva 4.8.2015.

 

Aggregaatti ja vinssi

 

 

Sähkön saaminen on välttämätöntä tällaisella työmaalla. Ensimmäinen aggregaatti oli lainassa Kaakon Pilotilta. Tämän jälkeen Erin Aspholm lainasi omaa aggregaattiaan. Lopulta työt tehtiin Tuomaksen lainaamalla laitteella jota kuvassa käynnistää Eero. Kuvassa Paavo huoltaa sähkövinssiämme.

 

 

 Pumppuasema, jossa imuletku on aisan päässä styrox-lautalla.

 

 

Rakennusaineiden kuljetus

 

 

Ensimmäinen rakennusaineiden kuljetus tapahtui heinäkuun lopulla 2015 kuvassa olevalla lautalla. Tällä proomukuljetuksella tuotiin saareen harkkoja ja kuivabetonia sekä soraa ja kivituhkaa polkujen kunnostukseen sekä rakennusten perustuksiin.

 

 

Toinen lauttaus tapahtui keväällä 2016.

Muottiharkkoja kuljetettiin Georgioksen kirkon työmaalle yhteensä 1184 kpl á 30 kg on 35,5 tonnia, betonirautoja 1400 kg ja kuivabetonia 92 säkkiä á 500 kg on 46 tonnia.  Kuusilankkua hankittiin n. 1000 metriä sekä lisäksi lautaa ja rakennusvaneria. 

Keväällä 2016 hankittiin kuivabetonia n. 20 säkkiä á 500 kg on 10 tonnia, muurauslaastia 5 säkkiä á 500 kg on 2,5 tonnia, reikätiiliä 1800 kpl /  25 lavaa eli 6,9 tonnia. Yhteensä betonirakentamisen materiaalit painoivat noin 102,4 tonnia.

 

 

 Anssi Kaijansinkko kuljetti rakennustarvikkeet rakennuspaikalle.

 

 

Seinien teko

 

 

Anturan valun jälkeen leikattiin muotista ylimääräiset raudat pois ja ryhdyttiin sovittamaan ensimmäistä varvia seinäharkkoja paikalleen. Tämä työvaihe vaati erityistä huolellisuutta. Kuvassa Eila ja Ralf talkoissa. Kappelin rakennustyössä käytettävä betoniharkko on 60 cm pitkä, 25 cm leveä ja 20 cm korkea sekä 29,5 kg painava.

 

  

 

Betoniharkkoja aseteltiin 2-4 varvia kerrallaan ja jokaiseen varvin väliin tuli betoniraudat. Harkot täytettiin betonilla. Tuore valu pidettiin kosteana päivittäin.  Kuvassa Tuomas on saanut neljän harkkovarvin valun valmiiksi.

 

 

 Lattian valu

 

 

Tasattuun kivituhkaan asetettiin pylväiden perustukset (Aleksanteri Scharin). Styrox-eristettä tuli kaksi 10cm kerrosta. Betoniraudoitus oli 10 mm teräksestä.  Valun reunoihin tuli bitumikaistat. Kuvassa Heikki Hyvönen kärrää betonia.

 

 

 

Oheisissa kuvissa Kalle Melanen tasoittaa lattiavalua

 

 

 

Betonivalun edistyessä jouduttiin rakentamaan jatkuvasti kunkin työvaiheen tarvitsemia rakennustelineitä.

 

 

 

Seinän kasvaessa yli kahden metrin, betonikärryn työntäminen muodostui yhä haasteellisemmaksi. Askelluspalikoiden vuoksi jouduimme hankkimaan kaksipyöräiset kärryt sekä betonin kärräämiseen että harkkojen siirtämiseen.  Kuva 9.9.2015

 

 

 

Pentti Belinskij oli betonikärrärinä kesän viimeistä betonivalua tehtäessä, Aleksanteri oli betonimyllärinä ja Markus lapiomiehenä harkkoja täytettäessä.

 

  

 Peruskiven muuraus 

 

Peruskiven muuraamisen tilaisuutta on odoteltu pidettäväksi jonkun yhteisen tapahtuman aikana. Sopivaa  tilaisuutta odoteltaessa kesän päivät tulivat ja menivät. 

Lopulta peruskiven muuraaminen järjestettiin 21.9.2015, kesän viimeisenä betonivalupäivänä.

Isä Markus toimitti peruskiven siunaamisen pyhitetyllä vedellä. Peruskirja luettiin ja allekirjoitettiin, aikakapseliin laitettiin myös kappelin piirustukset, Skiittasaaren kartta, kesällä ilmestynyt Helsingin Sanomien artikkeli Skiittasaaresta sekä eräitä muita asiakirjoja.

Aleksanteri Scharin asetti peruskiveen ruostumattomasta teräksestä valmistetun teräslieriön, johon asiakirjojen lisäksi laitettiin Suomessa nyt käytössä olevat kolikot.

 

  

 

 

Novgorodilaisen kappelin työmaan valmistaminen talvilepoon 

 

Kesän viimeisenä työpäivänä  purettiin kappelirakennuksen sisältä rakennustelineet, kärräysluiskat ja muut rakenteet. Vanerit pestiin ja naulat lankuista irroteltiin pois. Lattia siivottiin roskista ja pestiin vedellä. Rakennustelineiden pystypuut jäivät odottamaan sivussa uutta käyttöä.

Kappelin keskelle asetettujen rakennustelineiden ja sivuseinien harkkojen päälle kiinnitettiin parrut kannattelemaan kattotuoleja. Kattotuolien päälle asennettiin ja kiinnitettiin ruuveilla paksut vanerit. Vesikaton peitoksi laitettiin muovi. Toivoimme, että tällainen muovikate mahdollistaisi talvella lumien liukumisen katolta. Alttariseinän apsiksen aukko suljettiin paksulla vanerilla.

 

 

 Tältä keskeneräinen kappelimme näytti 24.9.2015.

 

 

 

 

Kesän 2016 töitä

 

 

  

Kaksi norpanpoikasta Skiittasaaren venelaiturin äärellä toivottamassa kesän alussa helatorstaina kirkon rakentajat tervetulleiksi vuoden 2016 talkoisiin. 

 
  
 
Teräspylväät
 
Imatralainen metalliyritys Rämö Oy lahjoitti Georgioksen kirkon tornia kannattelemaan neljä teräspylvästä jotka ovat neljä metriä pitkiä.

 
 
Tuomaksen kanssa siirsimme Medialouhoksen pakettiautolla ja peräkärryllä teräspylväät Lappeenrantaan saareen siirrettäviksi. Kuva 7.9.2015
 
 
 
Talvella Aleksanteri Scharin siirsi pylväät Lappeenrannasta Virtasalmeen ja Jaakko Pekkanen siirsi ne moottorikelkalla saareen rakennuspaikalle. 
 
 
 
 Pienet tiilikaaret 
 
 
 
Seinien valun yhteydessä tehtiin syvennykset tiilikaaria varten. Kaarimuotit asennettiin teräspylvään ja seinän välille. Alemmat tiilikaaret muurattiin 2,4 m:n korkeuteen asennettujen muottien päälle teräspylväiden ja seinän väliin. Ylemmät tiilikaaret muurattiin kolmen metrin korkeudelle. Yhteensä tiilikaaria muurattiin kuusitoista kappaletta.
Kuvassa ovat muurareina Aleksanteri Petsalo, Nanna Alho ja Tero M Nikkanen.
 
 
 
Yksityiskohta pienten tiilikaarien muuraustyöstä.
 
 
   
 
Kuvassa asennetaan muotteja ylempien tiilikaarien betonivalua varten.  Mikael ja Tero ovat muottien asennus- ja valutyössä.
 
 
 
 Katon betonivalu
 
 
Rakennuksen neljään kulmaan tehtiin muotit kattolaattojen valua varten.  Kuvassa Tero on raudoittamassa ja levittämässä kattovalua. Betoniharkoista leikattiin kattoreunoihin kahdeksan pientä ja kolme suurta betonikaarta jotka valettiin täyteen betonia.
 
 
 
 Pilastereiden valu
 
 
 
Pilastereita valettiin yhteensä 14 kappaletta. Muotit propattiin seiniin. Valu toteutettiin jokaisen pilasterin kohdalla kahdessa vaiheessa. Betonimyllärinä oli Kristiina Petsalo.
Seinien päälle valettiin betonikaaret.
 
  
 
Jyrki ja Tuomas kuljettivat kottikärryllä Ivironin kappelin työmaalta ylimääräistä kuivabetonia yli 3000 kiloa. Kuvassa myös Kristiina valutyössä kanssani.
 
 
 Alttariapsiksen muuraus
 

 
Kymmenestä isosta muottikaaresta ja vanerista koottiin alttarikaaren muurausta varten muotti. Tämän muotin varaan muurattiin 3,6 m korkea apsis. Apsiksen ylätasolle tehtiin kolmen tiilivarvin mittainen räystäs. 
 
 
 

Holvikaton muuraus

 

 

Kattovalun jälkeen asennettiin suurista muottikaarista ja vanerista tehdyt muotit holvien muurausta varten. Kuvassa Tuomas on asentamassa holvin muotteja.  Aleksanteri ja Aki Scharin muuraavat holvikaarta.

 
 
 
Kuvassa Jyrki Petsalo muuraa holvikaarta. Holvikaaren alareunaan muurattiin vesikattoa kannattelemaan kolme tiilivarvia sekä holvin sisäreunaan tornin perustukseksi toinen tiilikerros. Apsiksen päälle muurattiin kaariseinä pikkukupolia varten.
 
 
 
 Talviseisokin suojaustyöt
 
 
 
Kesän viimeinen työpäivä oli 6.10.2016.
 
 
Katolle rakennettiin vanerista vesikaton pohja.Ikkunat ja ovi suljettiin vanereilla ja  rakennustyömaan päälle asennettiin muovikate. Kuvissa ovat Tero Parsama, Aleksanteri Scharin ja Kristiina Petsalo. 
 
 
 
 
 Kesän 2017 töitä
 
 
 

Tornin sokkelin valutyö

 
 
 
Tornin sokkelin muotti tehtiin mäntyvanerisien kiekkojen avulla. Muotin sisään ladottiin tiilejä, lisättiin betonirautoja ja täytettiin löysällä betonilla siten, että reikätiilet täyttyivät valusta.
 
 

Kupolin ja tornin nostaminen

 
 
  
 
Räystäskaarien muuraus
 
 
Holvikaarien ja pienten kaarien räystäät muurattiin reikätiileillä, joiden puoliskot täytettiin betonilla tulevan rappaustyön helpottamiseksi. Heikki sekoitti muurauslaastin. Räystään kaksi tiilikerrosta ulkonevat 7 ja 8 cm seinätasosta.
 
 
 
Kattotyöt
 
 
 
Holvikaarien päälle asennettiin koivuvanerikaaret, joiden alareunaan oli kuumaliimattu bitumisuikaleet. Kaarien päälle kiinnitettiin kyllästetystä laudasta kansi. Räystäskulmiin valettiin betonikulmat. Vesikatto tehtiin paksusta koivuvanerista.
 
 
Aluskate
 
 
Vesikatto pohjustettiin aluskatteella. Räystäskaarien väliin lisättiin tuuletussäleiköt. Räystäskaarista otimme Kristiinan kanssa tarkat mittaukset katon peltitöitä varten.
 
 
 
Katon suojaaminen talviseisokin ajaksi.
 
 
 
 
 Kesän 2018 töitä
 
 
 
 Vesikaton tekeminen
 
 
Aluskatteen päälle laitettiin räystäspellit. Katto peitettiin bitumikatteella. Tornin sokkelin päälle kuumaliimattiin bitumikate.
 
 
 
Otsapellit ja kaikki muutkin peltityöt teki ja asensi joutsenolainen Rakennuspelti Suikkasen peltifirma.
 
 
 
 Ikkunat
 
 
Betoniseinän ikkunakaari valettiin muotilla. Ikkunanpielet suoristettiin niin, että ikkuna-aukko oli 20,0 cm. Valoviiste rakennuksen sisällä viimeisteltiin ja ikkunanpielet maalattiin valkeiksi. Lasitiilet asennettiin silikonin avulla. Ikkunan alareunaan tuli vesivanerilevyt ja tippapelti. Ikkunanpieliin asennettiin alumiinilistat ja lasitiilet muurattiin seinään laastilla.
Torni-ikkunan lasit asensi Lasi-Nikku ikkunanpokiin, jotka asennettiin torniin ja tiivistettiin silikonilla. Kuvassa asennustyössä Aleksanteri, Markus ja Tero Matti.
 
 
 
 Lattian viimeistely
 
 
 
Sisämaalauksen jälkeen lattia pestiin betonipesuaineella ja huuhdottiin huolellisesti. Pesuaineet otettiin talteen ja toimitettiin ongelmajätelaitokselle. Lattian kuivuttua betonin pintaan laitettiin kiinnikeliuos. Betonivalu oli n. 2 cm paksu. Kuvassa isä Orest Tchervinskij talkoissa.
 
 
 
Lattian laatoitus tehtiin Jaakko Pekkasen toimesta Ramesta Oy:n työnä.
 
 

 

Kirkon lattiamatto ja tuolit saatiin lahjoituksena 

 

Portaan valutyö
 
 
Portaat valettiin kuvien mukaisesti kahdessa vaiheessa. Betoniraudoitusta tuli runsaasti. Porraskorkeus on 18 cm.
 
 

 

Talkookahvit ja vieraanvaraisuus

 
 
 
Talkoiden aikana olemme pyrkineet olemaan vieraanvaraisia kirkon rakennuksella. Ohi kulkeneiden kanssa olemme mielellään pysähtyneet keskustelemaan. Yhä uudestaan olemme esitelleet työmaata vieraille ja joskus jopa tarjonneet vieraanvaraisuutta. Kuvassa sekä talkoolaisia että vieraita eväspöydässämme. 
 
 
 
 
 
Pihatyöt
 
 
 
Syksyllä 2018 kirkon pihasta kaadettiin kuusi petäjää. Keväällä 2019 kaadettujen puiden rungot pätkittiin. Pihaan kuljetettiin soraa ja kirkon ympäristö tasattiin.